‘De mooiste en beste manier om binnen te komen is via de livestream’

Wel of geen livestream, of moeten we er voor gaan betalen? Het was een tijdlang onzeker geweest, tot Edward van Dijk van Okay Fashion en Jeans nét voor het begin van het seizoen uitkomst bood: hij dekt het gat in de begroting, zodat al die liefhebbers die door corona niet naar de baan kunnen komen aan hun trekken komen en de stream gewoon gratis kunnen bijven bekijken. “Gelukkig heb ik iets kunnen vinden waarmee ik een bijdrage kan leveren aan deze mooie sport.”

Hij doet het al 20 jaar, zijn bijdrage leveren aan het marathonschaatsen. Als teammanager, als regelaar en jarenlang als hoofdsponsor van marathonploeg Okay. En dat zou Edward van Dijk dit jaar ook weer willen doen, als medesponsor van het A-ware van Jillert Anema. Maar de coronacrisis gooide roet in het eten. “Dat hoofdsponsorschap kan ik, doordat ik flink moet bezuinigen, niet nakomen. Het wordt gewoon een moeilijk jaar. Maar ik dacht: ‘hoe kan ik toch een bijdrage leveren aan de sport?’

LIVESTREAM ALS BETAALZENDER

Het is een vraag waar hij twee antwoorden op heeft gevonden: het ene antwoord is dat hij waarschijnlijk teammanager wordt voor Jillert Anema’s ploeg, het is nog niet rond. Het andere antwoord is dat hij de livestream bij de KNSB-cup-wedstrijden helpt mede mogelijk te maken, naast de sponsors die al middelen hadden toegezegd. “Ik las dat ze de livestream als betaalzender wilden gaan doen. Toen dacht ik: dat gaat veel mensen afstoten en dat moeten we nu juist net niet hebben. De mooiste en beste manier om binnen te komen is via die livestream.”

‘MENSEN GAAN JUIST NÚ KIJKEN’

Want in coronatijden is de livestream misschien wel belangrijker dan ooit. Mensen die anders naar de wedstrijden zouden gaan willen hun schaatshelden toch volgen, en tegelijk wil je ook proberen een nieuw publiek aanspreken. “Sommige wedstrijden staan er gewoon een paar duizend mensen langs de baan”, legt Edward uit. “Die mogen nou niet komen. Ik verwacht dat die mensen juist nú gaan kijken. Ik denk dat zo’n livestream een ideale oplossing is.”

KLANTEN BEREIKEN

Dat de sponsoring van de livestream ook een commercieel doel dient, daar doet Van Dijk niet geheimzinnig over. “Buiten dat ik de marathonsport een warm hart toedraag, kijk ik ook commercieel. Ik kan daar ook nog aardig wat klanten mee bereiken. Normaal doe ik dat met mijn schaatsteam. Dat zit er nu niet in, maar op deze manier blijf ik toch betrokken als sponsor, en kan ik ook mijn bedrijf toch ook weer op een mooie manier promoten in de schaatssport.”

BELANGRIJK VOOR ANDERE SPONSOREN

En dat hij daar andere sponsoren ook mee helpt, is alleen maar mooi meegenomen. “Het is denk ik voor de hele marathonsport heel belangrijk om in beeld te blijven. Voor media en ook voor sponsors, naar de toekomst toe. Dat is ook de reden dat gezegd heb van: ja, ik kan nu niet dat grote bedrag betalen wat ik kwijt ben voor een eigen team, maar ik kan nog wel een kleiner bedrag vrijmaken om onze sport te promoten. En ik denk dat de livestream daar een heel goed medium voor is.”

Marathon Amsterdam
Achtergrond, Nieuws
Menu