Vorig jaar kwam skeelermerk Powerslide met wielen van 125 millimeter. 15 millimeter groter dan de grootste wielen tot dan toe. Er kwam veel weerstand en de wielen werden verboden, maar is dat wel terecht?

125mm wielenDe nieuwe wielen kregen enige weerstand van o.a. federaties en organisaties. De wielen zijn met 110mm wel groot genoeg wordt gezegd. En daar zit wellicht ook best wat in, maar hoe terecht is dat? Een merk moet zich toch kunnen blijven door ontwikkelen en op zoek gaan naar noviteiten binnen de sport. De grote wielen passen binnen de groei die de sport heeft doorgemaakt de laatste jaren. Nog niet heel lang geleden reden de skeeleraars rond op wielen van 80 millimeter.

Enkele punten op een rij over 125mm wielen vs 110mm wielen:

  • Lichter: Een set-up met 125mm wielen is lichter dan een set-up met 4 keer 110mm wielen
  • Korter: Omdat er maar drie wielen per skeeler gebruikt worden kan er een relatief kort frame gebruikt worden.
  • Hoogte: De hoogte van een 125mm frame is net zo hoog als een 110mm frame.
  • Kosten: zes wielen 125 millimeter zijn net zo duur als acht wielen 110 millimeter.

Tijdens veel skeelerwedstrijden zijn de 125 millimeter wielen van Powerslide verboden. Zo mogen de wielen niet in de Nederlandse competitie gebruikt worden en ook niet tijdens internationale kampioenschappen. Powerslide hekelt de negatieve houding en is van mening dat de argumenten die aangevoerd worden niet terecht zijn. De World Inline Cup is momenteel aan het kijken of ze de 125 millimeter wielen wel willen accepteren en tijdens de 24 uur van Le Mans zijn de wielen zelfs toegestaan. Lopen deze organisaties voor, of zullen de wielen nooit echt geaccepteerd worden? De toekomst zal het uitwijzen.