Na bijna 10 jaar sponsoring van vele skeelerteams, soms meerdere teams per seizoen, onder de namen ECN en Power-play zal het Heerenveense bedrijf definitief afscheid gaan nemen van de skeelersport. Voorlopig gaat men wel door met de sponsoring van een marathonschaatsteam.
 
Ingezonden motivering directeur ECN en Power-play Jork Wielinga 
 
Tien jaar geleden werden er in Nederland nog minstens 30 wegwedstrijden verreden en stonden er zowel bij de A, B en C rijders grote pelotons aan de start. Maar er is praktisch niets meer van over. Een schamele 10 wegwedstrijden, waarin je als organisator je handen dicht mag knijpen als er 20 A-rijders aan de start staan.Zo'n wedstrijd krijgt dan ook nog de beschamende titel “Landelijke wedstrijd” mee. Geen wonder dat er bijna geen enkele media aandacht meer voor deze sport is.In die 10 jaar is er praktisch niets meer over van het Skeeleren dat in de jaren daarvoor zo zorgvuldig was opgebouwd. Terwijl de Bond (eerst SBN en nu KNSB) alsmaar roept dat het beter gaat, is de praktijk juist tegengesteld.
Aansluiting bij Europa was het toverwoord, alles werd op de Nationale Selectie gezet, veel baanwedstrijden, dure bondscoach en uiteindelijk zo veel mogelijk EK medailles.Maar wat is zo'n Europese medaille nog waard (behalve dan de A-status!!) nu in heel Europa het Skeeleren op z'n gat ligt?
Laten we nou heel eerlijk zijn, zo geweldig was het deelnemersveld in Heerde en Zwolle niet. Hier schop ik ongetwijfeld pijnlijk tegen een aantal schenen, maar bekijk het wel reëel. Hele groepen “broodrijders” hebben na het wegvallen van de WIC het skeeleren vaarwel gezegd.
Er is alle respect voor het groepje Top rijders en rijdsters in Nederland, maar wat heb je aan dat groepje als er straks verder niemand anders meer aan de start staat?
Tonnen euro's heeft men de laatste jaren in deze Nationale selectie gestoken met als gevolg dat een handjevol rijders en rijdsters (optimaal) profiteert maar de rest wordt weggesaneerd. De KNSB begroot alleen voor Topsport Inline Skaten het komende seizoen maar liefst € 226.000 !! Afgelopen seizoen 2011 was dat € 207.500, terwijl men bijvoorbeeld ter vergelijking voor het Marathonschaatsen wedstrijdprogramma slechts € 56.500 op de begroting heeft staan.
Vooral veel baanwedstrijdjes organiseren is tegenwoordig het credo, dan ziet de kalender er lekker vol uit. Maar zelfs de echte baanrijders klagen ondertussen steen en been, want er staan amper tien A rijders aan de start op een troosteloos achteraf baantje. En dan het fenomeen Europa Cup, wat een “geweldig” succes, vooral volgend jaar nog maar meer van deze wedstrijden……. Misschien moeten ze van de Nationale selectie maar een KPN ploeg maken dan kunnen ze het hele jaar in een groen pak rijden.
Het grootste verwijt gaat dan ook naar de KNSB. De bond heeft nog niet eens het fatsoen om een teamsponsor te vragen of hij zijn rijders wil afstaan aan de nationale selectie. Even ter verduidelijking, het materiaal waarop tijdens de trainingen en wedstrijden voor de nationale selectie wordt gereden, wordt betaald door de teamsponsoren. Evenals het vervoer van en naar de trainingen en alle rijders vergoedingen. Een paar jaar geleden heeft Power-play zelfs de reiskosten van haar rijders naar het EK in Oost Duitsland moeten betalen om de jongens daar te kunnen laten starten. Nadat het salaris van de bondscoach en de reiskosten van de topsportcoördinator waren betaald, was er geen geld meer voor de reiskosten van de deelnemers!!! Waarin een “grote bond” klein kan zijn.
Crispijn Ariëns heeft dit seizoen slechts 5 (!!!) wegwedstrijden in het pak van DHW Power-play Powerslide kunnen rijden en misschien komt daar nog één bij, na het WK.En in die vijf wedstrijden heeft hij het geweldig gedaan, niets ten nadele van Crispijn, hij heeft er maarliefst vier gewonnen waaronder het Nederlandse Kampioenschap.
 
Het ligt ook zeer zeker niet aan de rijders, maar aan het totaal uit het verband gerukte systeem.En dan vraag je als sponsor af of het nog enige zin heeft om een skeelerploeg te financieren.