De Nederlandse commerciële langebaanteams zeggen het vertrouwen in de KNSB op. Dat heeft De Vereniging Professionele Schaatsteam (VPS) de KNSB zaterdag laten weten.

Met nog minder dan een week te gaan tot de Olympische Spelen in Sotsji heeft de VPS besloten het vertrouwen in de KNSB op te zeggen. Na maandenlang overleg tussen de VPS en de KNSB, over onder andere de reclame-uitingen op de pakken, heeft de VPS geen vertrouwen meer in de KNSB. De KNSB wil op dezelfde voet doorgaan met een licentiesysteem voor de ploegen en met hoofdsponsor KPN op de prominente plaatsen op de schaatspakken verschijnen aan de internationale wedstrijden. De ploegen willen dit niet langer, omdat juist de commerciële sponsor bijna alle kosten voor zijn rekening neemt.

Tot op heden is alleen de ploeg van BrandLoyality zeker dat het volgend jaar nog bestaat. Ploegen als Corendon en Beslist.nl lijken geïnteresseerd om langer in de schaatssport te blijven, maar willen wel meer zichtbaarheid op de pakken. Mocht er niets veranderen dan lijkt de kans aanwezig dat ook deze grote bedrijven de sport verlaten en een andere sponsor zal onder deze condities niet snel gevonden worden. TVM en BAM hebben al aangegeven te stoppen met de langebaanploegen.